NYHEMSSKoLAN LÄSER BöCKER OCH TiPSAR!



tisdag 2 februari 2010

Slumpens bok

Slumpens bok är en magisk bok som innehåller varningar för allt som kan hända av en slump. För länge sedan fanns det en kung som var så mäktig att han kunde flytta berg. Men när han upptäckte att slumpen ändå har mer makt än den mäktigaste kung lät han en man resa världen runt i tre år för att skriva denna magiska bok till honom. Genom att läsa i Slumpens bok kan man undvika oväntade faror.

Hanna Demeter, huvudperson i Åsa Linds senaste bok, är Läsaren. Berättelsen börjar med att Slumpens bok hamnar i hennes händer - av en slump!. Detta betyder att hon är i fara, boken är värdefull och det finns andra som vill åt den. Till sin hjälp har hon sin livvakt Benny, Tant Vera i Närmsta butiken och Fru Wilton, en otroligt rik dam med en fantastisk lägenhet där Hanna får bo...


Berättelsen om Hanna Demeter är otroligt mysig och spännande. Det är på gränsen till magiskt hela boken igenom. Nästan Maria Gripe-magiskt. Men jag får inte riktigt grepp om den magiska boken. Jag tror på ringen i Sagan om ringen, på osynlighetsmanteln i Mio min Mio och på vampyrerna i Twilight. Men jag vet inte om jag tror på Slumpens bok. Fast om jag använder min fantasi....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar