NYHEMSSKoLAN LÄSER BöCKER OCH TiPSAR!



söndag 21 februari 2010

Pistolen




Författare: Robert Swindells

Pistolen handlar om en trettonårig tjej som heter Jenna och hennes familj.
Det hela börjar med att Jenna vill bli pilot när hon blir stor men hennes föräldrar tror att det bara är något hon har fått för sig. Men när hon berättar för morfar om det så blir han mycket intresserad.

Jenna hälsar ofta på sin morfar och en dag så får hon syn på en pistol som ligger på nattduksbordet. Hon blir jätterädd att hennes morfar ska ta livet av sig för hans fru har precis dött och sen dess har han varit deprimerad. Så hon går hem och berättar för sina föräldrar om pistolen men de blir inte oroliga för den har han haft sen andra världskriget säger dem.
Men Ned Jennas storebror blir intresserad och ställer frågor om pistolen. När Jenna kommer några dagar efter och hälsar på morfar igen så har pistolen försvunnit han är upprörd och vet inte vad han ska göra för han vet att om det händer något med pistolen så är det hans fel.

Jenna känner på sig att det är Ned som har tagit den.

Detta är en mycket spännande bok som jag fastnade för direkt.



1 kommentar:

  1. Pistolen låter som en jättespännande bok, Matilda! Jag har inte läst något av Robert Swindells förut, men flera gånger har jag stått och hållt i hans bok Skyddad identitet och varit lässugen. Nu tror jag att jag ska läsa den här i stället!

    SvaraRadera